joi, 22 februarie 2018

De ce este bine să dormi în întuneric total?


În lumea noastră modernă, mulţi oameni stau până târziu în fața telefoanelor smart, a tabletelor şi a calculatoarelor, iar acest fapt vine cu un cost solid. Tehnologia ne menţine creierul stimulat pe timp de noapte și ne poate perturba somnul. Dormitorul a devenit o peşteră pentru jocuri şi distracţie, nu doar un loc pentru odihnă.
La aceasta se adaugă faptul că nu mai depindem doar de lumina Soarelui sau, pe timp de noapte, de lumina pe care o oferă Luna, ci avem la dispoziție din abundenţă lumină artificială care, dacă suntem expuși excesiv, ajunge să ne deterioreze creierul şi sănătatea. Iluminatul interior, desigur, nu se compară cu puterea Soarelui, dar emite mai multă lumină decât Luna şi stelele. Aceasta duce la un somn de calitate slabă dacă folosim lumina artificială până târziu în noapte.
Organismul uman secretă în timpul somnului un hormon numit melatonină. Secretarea de către glanda pineală a acestui hormon depinde de gradul de întuneric care este în cameră pe timpul nopţii. Dacă este întuneric total, producerea şi secreţia acestui hormon este optimă, atingând un maxim la mijlocul nopţii şi scăzând pe măsură ce noaptea se apropie de sfârşit şi apar zorii. Expunerea la lumină resetează ritmul circadian al melatoninei şi inhibă în mod acut sinteza de melatonină.
Cum poate îmbunătăți întunericul complet sănătatea dumneavoastră
În primul rând, înainte de culcare vom urmări să nu ne expunem la surse de lumină artificială.
Melatonina ne ajută să ne relaxăm înainte de a adormi, scade tensiunea arterială, nivelul de glucoză, temperatura trupului, ceea ce contribuie la obţinerea unui somn odihnitor, dar lumina de la smartphone-uri, tablete şi televizoare inhibă acest hormon.
Având o cantitate optimă de melatonină în sânge, nivelurile de cortizol vor rămâne, de asemenea, relativ scăzute, permiţându-ne să ne relaxăm înainte de a merge la culcare. Iluminatul artificial creşte hormonii de stres pe timp de noapte, iar expunerea frecventă poate provoca o serie de probleme de sănătate, inclusiv grăsime în exces în organism, creştere în greutate, rezistenţă la insulină şi probleme cardiace. Acestea pot contribui la apariția insomniei.
Prin păstrarea întunericului deplin în cameră pe timp de noapte, nu numai că vom ajunge să adormim mai repede, dar o să ne trezim mai odihniţi, având un somn mai profund.
Studiile au arătat că expunerea la lumină artificială înainte de culcare inhibă melatonina, determinând o întârziere a secreţiei acesteia (în 99% din cazuri) şi o scurtare a duratei sale de acţiune cu aproximativ 90 de minute. De asemenea, expunerea la lumină artificială în timpul orelor de somn inhibă melatonina cu mai mult de 50% – se arată în majoritatea studiilor.
Dacă aveţi nevoie de mai multe dovezi pentru a închide telefoanele mobile, tabletele şi luminile din cameră, un studiu a arătat că peste 1670 de femei care s-au expus la lumină puternică înainte de culcare au avut un risc cu 20% mai mare de a dezvolta cancer de sân. În unele studii, cercetătorii au descoperit că asistentele medicale care lucrează în ture de noapte au un risc mai mare de a dezvolta cancer la sân în comparaţie cu asistentele care lucrează pe timp de zi.
S-a mai observat, de asemenea, în cadrul unui studiu de 12 ani, că secreţia scăzută de melatonină aproape dublează riscul de diabet.
În loc de concluzie…
Seara, lumina artificială intensă exercită un efect inhibitor puternic asupra secreției de melatonină şi scurtează reprezentarea internă în organism a duratei nopţii. De aceea expunerea în mod obişnuit la iluminat artificial seara târziu întrerupe semnalizarea dată organismului prin melatonină şi poate, din acest motiv, afecta somnul, termoreglarea, presiunea sângelui, nivelul glucozei în sânge şi starea de bine a organismului. De aceea este foarte bine să nu întârziem seara prea mult până stingem lumina şi toate sistemele ce dau iluminare artificială (telefoane, televizoare etc.).
yogaesoteric
21 februarie 2018
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu